Miejski Rzecznik Konsumentów

Miejski Rzecznik Konsumentów

Sprawy, jakimi zajmuje się rzecznik

Increase Normal Decrease
opublikowano: Środa, 23 Czerwca 2010 - 10:55, admin

Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej.

  • W sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców.
  • W sprawach w których w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.

Miejski Rzecznik Konsumentów  działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą.
Zgodnie z art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

Sprawy konsumenckie to w szczególności sprawy dotyczące:

  • umów sprzedaży,
  • umów o świadczenie usług przez „fachowców”, a więc serwisy naprawcze, firmy świadczące usługi remontowe, wykonawcy mebli stolarki okiennej i innych rzeczy wykonywanych na zamówienie, rzemieślnicy świadczący usługi,
  • umów o świadczenie usług:
  • telekomunikacyjnych;
  • turystycznych;
  • przewozowych i pocztowych;
  • bankowych;
  • energetycznych;
  • związanych z obrotem nieruchomościami;
  • edukacyjnych.

Szczegółowe informacje o poszczególnych rodzajach umów konsumenckich oraz porady dotyczące sposobu postępowania w konkretnych sytuacjach znajdą Państwo w dziale Kategorie Spraw
Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie działa wyłącznie na rzecz mieszkańców Warszawy.
Osoby mieszkające poza Warszawą powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.
Dane rzeczników konsumentów na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy/.