Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad i informacji prawnej.
Miejski Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą.
Zgodnie z art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Sprawy konsumenckie to w szczególności sprawy dotyczące:
Szczegółowe informacje o poszczególnych rodzajach umów konsumenckich oraz porady dotyczące sposobu postępowania w konkretnych sytuacjach znajdą Państwo w dziale Kategorie Spraw
Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie działa wyłącznie na rzecz mieszkańców Warszawy.
Osoby mieszkające poza Warszawą powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.
Dane rzeczników konsumentów na terenie kraju można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/rzecznicy/.