Miejski Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony konsumentów.
Podstawę prawną działania Miejskiego Rzecznika Konsumentów stanowią przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 184)
Do zadań rzecznika należy w szczególności
- zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony interesów i praw konsumentów;
- udzielanie konsumentom pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej.
Miejski Rzecznik Konsumentów może również:
- sygnalizować Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów problemy dotyczące ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;
- składać wnioski o zmianę lub stanowienie prawa miejscowego w sprawach ochrony konsumentów;
- występować z wnioskiem o ukaranie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów;
- reprezentować grupę konsumentów w postępowaniu grupowym.
Rzecznik Konsumentów nie ma uprawnień kontrolnych, nie orzeka w sprawach, nie wydaje nakazów ani zakazów, nie nakłada kar.
Małgorzata Rothert pełniąca funkcję Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie jest także:
- Przewodniczącą Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów, organu opiniodawczo – doradczego przy Prezesie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie spraw związanych z ochroną praw konsumentów na szczeblu samorządu powiatowego;
- członkiem Rady Arbitra Bankowego.
Sprawy, którymi zajmuje się rzecznik
Sprawy, którymi NIE ZAJMUJE się rzecznik