Miejski Rzecznik Konsumentów

Miejski Rzecznik Konsumentów

Warszawa: Legia Warszawa

Increase Normal Decrease
opublikowany: Piątek, 9 Listopada 2012 - 13:06, mkarczewski

Ograniczanie kibicom prawa do zwrotu pieniędzy za odwołany mecz z powodu zamknięcia stadionu - to przykład zakwestionowanego postanowienia w regulaminach sprzedaży karnetów na imprezy sportowe na stadionie Legii Warszawa. Prezes UOKiK zobowiązała przedsiębiorcę do zmiany zakwestionowanych klauzul

© Melinda Nagy fot. © Melinda Nagy

 

Postępowanie przeciwko Legii Warszawa wszczęto po informacjach od kibiców w lutym br. Zarzuty Prezes UOKiK dotyczą klauzul stosowanych w regulaminach sprzedaży karnetów na mecze rozgrywane na stadionie Legii. Klub sprzedawał karnety na cały sezon 2011/2012 w kasach i przez internet (co najmniej 15 spotkań, w dwóch kategoriach cenowych).

 

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły postanowienia wyłączające odpowiedzialność klubu w przypadku odwołania imprezy sportowej. Przedsiębiorca zastrzegał, że nie będzie zwracał kibicom posiadającym karnety pieniędzy za niewykorzystaną imprezę w sytuacji zamknięcia stadionu z powodu np. decyzji organów administracyjnych. Tymczasem zgodnie z prawem kibic, w przypadku odwołania meczu z przyczyn leżących po stronie organizatora, może ubiegać się o zwrot kosztów części karnetu.

 

Zgodnie z innym zakwestionowanym warunkiem regulaminu, klub wyłączał swoją odpowiedzialność w przypadku zmiany terminów meczów i innych imprez masowych. Z treści zakwestionowanego postanowienia wynikało, że klub mógł w dowolny sposób zmieniać terminy organizowanych na swoim stadionie imprez bez ponoszenia z tego tytułu jakiejkolwiek odpowiedzialności. Konsument tracił tym samym możliwość wzięcia udziału w imprezie sportowej w wyznaczonym wcześniej terminie. Zgodnie z prawem, zmiany mogą nastąpić tylko z ważnych, jasno określonych powodów, ponadto konsument powinien zostać o nowym terminie poinformowany.

 

Legia Warszawa stosowała praktyki niedozwolone również w przypadku kibiców kupujących karnety na raty. Organizator zastrzegał sobie  możliwość rozwiązania umowy sprzedaży karnetu jeśli kibic będzie zalegał ze spłatą rat. Jednocześnie nie precyzował jaki okres opóźnienia w spłacie uprawnia go do rozwiązania umowy oraz nie uwzględniał zdarzeń losowych. Prezes UOKiK uznała, że kwestionowane postanowienie regulaminu uprawniało organizatora do jednostronnej interpretacji umowy i jej natychmiastowego zerwania bez przyznania kibicowi możliwości uregulowania opłat. Tymczasem, zgodnie z prawem, konsument powinien otrzymać wcześniej wezwanie do zapłaty.

 

Prezes UOKiK nałożyła na Legię Warszawę obowiązek zmiany zakwestionowanych postanowień oraz informacji o stopniu realizacji nałożonego zobowiązania w ciągu 14 dni od uprawomocnienia decyzji. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

 

Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można również skorzystać dzwoniąc pod numerem infolinii 0 800 007 707 lub wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Delegatura UOKiK w Warszawie

tel. 22 55 60 107

E-mail: warszawa@uokik.gov.pl

 

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK

Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej

Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa

Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314

Faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

 

Źródło: www.uokik.gov.pl