Miejski Rzecznik Konsumentów

Miejski Rzecznik Konsumentów

Trzecia edycja kampanii MASZ PRAWO

Increase Normal Decrease
opublikowany: Czwartek, 19 Października 2017 - 12:59, afilipowicz

Czy wiesz w jaki sposób możesz dochodzić swoich praw, gdy nowo zakupiony towar zepsuje się albo ma wady, których w momencie zakupu nie było widać?

Trzecia edycja kampanii MASZ PRAWO

Czy wiesz czym różni się gwarancja od rękojmi?

 

Na kupiony towar, który okazał się wadliwy, zawsze przysługuje ci rękojmia. Trwa ona przez 2 lata (przy rzeczach używanych okres rękojmi można skrócić umową, jednak  nie może być on krótszy niż rok).  Warunki rękojmi są określone w przepisach prawa, a przedsiębiorca nie może ich zmieniać na niekorzyść konsumenta.

Paragon nie jest niezbędny do złożenia reklamacji, ale jako dowód zakupu ułatwia skorzystanie z rękojmi. Jeżeli go nie posiadasz, możesz w inny sposób wykazać kiedy, co i od kogo kupiłeś (potwierdzeniem mogą być  np. wydruki z karty płatniczej, e-maile).

Gwarancja jest dodatkową, dobrowolną umową proponowaną przez gwaranta (może być nim producent importer lub sprzedawca). Gwarant samodzielnie ustala jej warunki, a więc zakres swojej odpowiedzialności i zasady dochodzenia roszczeń. Karta gwarancyjna może więc zawierać np. informację, że gwarant nie odpowiada za szkody mechaniczne, jego działanie  w przypadku usterki to naprawa towaru, bez możliwości wymiany na nowy model lub zwrotu pieniędzy.

Jeżeli otrzymałeś kartę gwarancyjną na zakupiony towar, masz uprawnienia zarówno z rękojmi, jak i z gwarancji. Możesz sam wybrać z której drogi chcesz korzystać. Przed dokonaniem wyboru zapoznaj się z warunkami gwarancji.

Warunki gwarancji mogą być mniej korzystne od warunków rękojmi. Z drugiej strony gwarancja może dać ci dodatkowe korzyści, np. trwać dłużej niż rękojmia.  Wybierz gwarancję jeżeli jest korzystniejsza niż rękojmia albo jeżeli upłynął już termin odpowiedzialności sprzedawcy wynikający z rękojmi a gwarancja nadal obowiązuje. 

Reklamację z rękojmi złóż u sprzedawcy, a z gwarancji w miejscu wskazanym w warunkach gwarancji (najczęściej jest to punkt serwisowy lub sklep, w którym towar został sprzedany).

Z treści reklamacji musi jasno wynikać jaką wadę ma towar, czego żądasz i z którego uprawnienia chcesz skorzystać.
Składając u sprzedawcy reklamację z rękojmi, dopilnuj, żeby sprzedawca korzystający z druku reklamacyjnego nie zaznaczył w nim opcji „gwarancja”. Taka adnotacja może bowiem, wbrew twojej woli, skierować reklamację na tryb gwarancyjny.

Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Załączniki

  1. 1.
    ulotka Masz Prawo do reklamacji
    (plik: masz_prawo_do_reklamacji.pdf, rozmiar pliku: 2805.19 KB)
    Pobierz
  2. 2.
    plakat Masz Prawo do reklamacji
    (plik: plakat_masz_prawo_do_reklamacji.pdf, rozmiar pliku: 69.73 KB)
    Pobierz