Informacje o upadłości znanych biur podróży, które docierają w ostatnim czasie do konsumentów z całą pewnością mogą budzić niepokój wśród tych, którzy przebywają na urlopie, jak i tych turystów, którzy wykupili wycieczkę i oczekują na jej realizację.
Konsumenci, którzy mają jeszcze przed sobą decyzję o skorzystaniu z usług biura podróży mogą w prosty sposób zasięgnąć informacji na jego temat:
Powzięcie powyższych informacji i uzyskanie pozytywnej weryfikacji biura podróży nie zwalnia jednak konsumenta z obowiązku zachowania czujności i ostrożności przy wyborze oferty wyjazdu wakacyjnego, zwłaszcza jeśli oferta jest wyjątkowo atrakcyjna cenowo.
Wyjeżdżając na wakacje warto zanotować numer telefonu do Ambasady Polskiej i konsulatu w kraju, w którym będziemy spędzać wakacje, a także numer Urzędu Marszałkowskiego właściwego dla siedziby biura podróży. Informacje na temat polskich placówek dyplomatycznych można uzyskać na stronie www.msz.gov.pl.
Jeśli jednak już po zawarciu umowy okaże się, że biuro podróży jest niewypłacalne, warto wiedzieć, że:
Poszkodowany turysta, który zapłacił za imprezę turystyczną, która się nie odbędzie, jak również turysta, który z powodu kłopotów finansowych biura podróży nie skorzysta z wszystkich określonych w umowie świadczeń i będzie zmuszony wrócić wcześniej do kraju powinien:
a) kopię umowy zawartej z organizatorem wyjazdu;
b) kopię dowodu wpłaty za wycieczkę;
c) wypełniony formularz zgłoszenia roszczenia – jest on dostępny zwykle na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego.
Marszałek podaje również termin zgłaszania roszczeń. Zwykle jest to rok od daty zakończenia obowiązywania umowy gwarancyjnej.
Pamiętać jednak trzeba, że to nie Marszałek decyduje komu i ile się należy tytułem zwrotu z gwarancji w związku z niezrealizowaniem lub przerwaniem imprezy przez biuro podróży.
O wysokości należnych do zwrotu kwot decyduje gwarant, którym może być towarzystwo ubezpieczeniowe lub bank. Wyliczenie kwot należnych poszkodowanym turystom następuje po upływie terminie na zgłaszanie roszczeń. Gwarant dokonuje wypłat należnych kwot bezpośrednio poszkodowanym klientom.
Należy pamiętać, iż gwarant nie zwróci poniesionych przez nas kosztów dodatkowych, np. kosztów wycieczek fakultatywnych wykupionych u innych operatorów, ani nie wypłaci zadośćuczynienia za utratę przyjemności z wypoczynku.